tisdag 30 oktober 2012

Franskt hem..

Olika hem. Olika Hus. Olika smak.. Det finns gott om olika stilar runt om i världen. Jag har i alla fall fastnat för det rustika, charmiga, varma, ljusa, shabby chic... Man känner i hela kroppen när man ser nagot man tycker om! Vackert, mysigt och hemtrevligt är min melodi!
Om nagon sen inte gillar just det JAG bygger upp här hos oss spelar ju ingen roll, jag inreder ju efter MIN smak, som alla andra! Men visst är det kul om folk tycker det är fint.. ;)


Vacker entrée med charmigt golv hos ett par
nyinflyttade vänner

Mmmm lite avis blir jag allt.. ;)


Bilderna kommer fran ett stort gammalt hus, en sadan där pampig villa i stan, med stora spröjsade fönster, öppna spisar, snirkliga detaljer i taket, vacker trappa och knirriga golv! Vi var där i söndags och lunchade i 6 timmar.. ja, som man gör här i Frankrike! Med rätt sällskap är det ju urtrevligt!!
Vi blev bjudna pa gaslever med fikon, pilgrimsmusslor, coq au vin och citronpaj! Visst ja, ost ocksa men det är ju självklart! Sen sitter man där och smakar, pratar, njuter och diskuterar om och om igen! :) Och som de säger: tiden gar fort när man har kul..


Franska dörrar in till matsalen

Glasen star klara för stundande vin

Vinflaskorna uppradade pa den stora skänken

A table! Den goda förrätten är serverad..

Bon appétit!

Har ni sett att de har liknande stolar som vi har ärvt?! Jättefina tycker jag! De har malat om sina vita, tillsammans med bord och den stora skänken. Eller ja, de har betalat nagon professionell att göra det. Det skulle jag ocksa vilja... en dag kanske :)
Spara spara pengar...



Bonne journée!

2 kommentarer:

  1. Hej hej, eller bonjour!

    Vad kul att hitta till din mysiga blogg! Jag har suttit och tittat igenom alla inlägg sedan första inlägget :) och jag får en så skön känsla i kroppen av att läsa/titta på ert franska liv. Jag är tokig i Frankrike och drömmer/hoppas på att kunna köpa ett litet stenhus i södra Frankrike någon dag :))

    Kom nyligen hem från Marseille eller snarare Carry le Rouet, och längtar redan tillbaka...

    Ha det fint! Jag kikar snart in igen ;)
    Kram
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bonsoir där!
      Jättekul att du gillar det du ser & läser! Ja, Frankrike är mysigt pa manga sätt! Hoppas jag med att du en dag far dig ett litet franskt hus här nere! Drömmar är bra!!! Jag drömmer om ett svenskt sommarhus ;);)
      Bon week end!!!

      Radera